https://eurek-art.com
Slider Image

Arca-arca yang berbeza

2021

Artis menggunakan bahan sumber apa pun untuk karya yang mereka mahu buat, dan mereka memilih medium berdasarkan apa yang mereka mahu menyampaikan estetika. Sesetengah artis memilih medium untuk arca mereka kerana kualiti sentuhan, sementara yang lain membuat ukiran yang merayu kepada deria lain: penglihatan, bunyi, bau dan juga rasa. Sesetengah patung dibuat daripada medium yang bersifat sementara, seperti ais atau makanan, sementara yang lain adalah untuk menjadi lebih kekal. Media yang dipilih sering menjadi sebahagian daripada seni sebagai karya seni itu sendiri.

Dikenali sebagai salah satu karya terbesar Renaissance, Michelangelo mengukir Pieta dari marmar.

Bata, Tanah Liat dan Terra Cotta

Seniman sering menggunakan medium yang berfungsi paling baik untuk aplikasi itu. Patung-patung boleh dibuat dari bata, seperti Patriot Peace Memorial di Louisville, Kentucky, dan mungkin termasuk ukiran batu bas relief seperti Arc de Triomf - Arch of Triumph - di Barcelona, ​​Sepanyol. Clay adalah medium patung biasa kerana mudah untuk digunakan. Tentera Terracotta China yang ditemui pada tahun 1974 berhampiran kubur maharaja China pertama, Qin Shi Huangdi memuatkan kuda bersaiz hidup dan tentera 8, 000 askar yang dipahat secara individu, semuanya dengan wajah dan gear yang berbeza.

Patung Metal dan Kawat

Artis logam, Richard Carey membuat patung-patung dawai dan logam yang menggambarkan capung, kelinci, kiwi, bunglon dan juga sekeping yang menyerupai makhluk xenomorph daripada francais filem "The Alien". Sumber logam lain untuk ukiran termasuk emas, plumbum, tembaga, keluli, tembaga dan perak.

Kain, Kertas dan Gading

Artis Poland yang terkenal di dunia, Magdalena Abakanowicz mula bekerja dengan medium kain seperti kain renda dan kain kasa, antara barang-barang lain pada tahun 1970-an. Androgyn III, yang diwujudkan pada tahun 1985, terdiri daripada renda, kayu, tali, damar dan kuku, dan berada di Muzium Seni Metropolitan New York. Pengukir telah lama menghargai gading dari gading gajah sebagai bahan untuk ukiran kecil yang terperinci. Orang juga mencipta kepingan seni 3D dari kertas dengan membasahkan, mencetak, memotong dan membentuk.

Pasir dan Batu

Sekiranya anda pernah melawat pantai semasa pertandingan pergaduhan pasir, anda akan kagum dengan kreativiti seniman yang membuat patung-patung dari pasir. Dalam kebanyakan kes, patung-patung itu bersifat sementara, dibasuh dengan air pasang seterusnya. Satu syarikat mempromosikan pengukir pasir mereka untuk acara-acara khas, yang melibatkan paparan projek sebagai artis membuat kastil dan naga dari pasir. Semua jenis batu digunakan sebagai bahan sumber untuk pelbagai patung, dengan karya Michelangelo di bahagian atas senarai untuk ciptaannya dari marmer, seperti David dan Pieta.

Lilin dan kayu

Patung-patung lilin berlimpah di muzium lilin Madame Tussauds di bandar-bandar di seluruh dunia. Muzium-muzium ini menggambarkan arca lilin bersaiz yang terkenal dan terkenal. Dengan muzium di Amerika, Asia, Australia dan Eropah, ukiran lilin termasuk bintang filem, tokoh sejarah, pemimpin dunia dan banyak lagi. Orang asli Amerika telah lama menggunakan kayu untuk kutub totem tangan mereka, [sementara banyak pengrajin kayu hari ini mengukir ukiran kayu dengan gergaji].

Bahan Kitar Semula

Akhirnya, bahan-bahan yang digunakan seorang artis mungkin sebahagian daripada kenyataan yang dibuatnya dengan karya seninya, seperti ketika seorang seniman mencipta patung yang meliputi kaca, lampu dan bahan bunyi atau kitar semula. Slater Barron - Lint Lady - membuat patung-patung dari serat dari skrin pengering kain dan menggunakan bunyi yang direkodkan di beberapa potongannya. Media yang dipilih para artis adalah berbeza-beza dan liar seperti imaginasi mereka.

5 Rahsia Insider untuk Mengambil Bilik Tetamu dari Tarikh kepada Dreamy

5 Rahsia Insider untuk Mengambil Bilik Tetamu dari Tarikh kepada Dreamy

Rumah Cape Cod Suburban ini dari Cookie Cutter ke Negara Klasik

Rumah Cape Cod Suburban ini dari Cookie Cutter ke Negara Klasik

Bagaimana Meleleh Butterscotch Chips

Bagaimana Meleleh Butterscotch Chips