https://eurek-art.com
Slider Image

Discover Viñales, A Country Gem In The Heart of Cuba

2020

Trafik jalanan di Viñales, Cuba sama sekali tidak masuk akal: Kuda dan kereta diikuti oleh pelumba moden, yang diikuti oleh motosikal Soviet yang jelas dipasangkan bersama di garasi seseorang, diikuti oleh bas pelancongan besar yang menelan jalan sempit negara, diikuti oleh ayam jantan melintasi jalan.

Pekan kecil ini terletak kira-kira dua jam di barat Havana-adalah pelbagai jenis kehidupan negara yang sahih dan pelancongan komersial. Terletak di lembah tropika yang menakjubkan, Viñales adalah sebuah desa desa yang tenang yang terkenal dengan tanahnya yang kaya (bandar ini berpusat di sekitar tembakau). Rombing ke bandar sepanjang jalan berbatu, kami melewati seorang petani yang kulitnya gelap gelap pada hari-hari di bawah matahari yang mengendarai kuda di atas keranjang roda dua. "Adakah itu untuk para pelancong?" Saya bertanya kepada Orly, panduan kami. "Tidak, dia berkata, itu cara pengangkutan."

Saya bangun pada waktu pagi dengan bunyi beberapa penggodam yang kuat yang boleh dipercayai. Kanak-kanak lelaki dan perempuan berjalan tanpa disertai dengan sekolah tempatan. Sebuah gerombolan orang ramai di luar pasar ketika dibuka, dengan harapan untuk menangkap telur. Pekan ini dipenuhi dengan rumah satu tingkat yang bermegah-megah dengan pelbagai warna-hijau kapur, merah jambu panas, biru Havana. Terdapat hanya satu jalan utama dan kira-kira tiga jalan yang selari dengannya. Selepas itu, bandar sangat berhenti.

Walau bagaimanapun, walaupun semua ini, Viñales telah menjadi destinasi pelancongan yang popular dalam beberapa tahun kebelakangan ini. The New York Times menamakannya destinasi yang mesti dijangka pada tahun 2016, dan ketika tidak ada hotel di dalam atau di sekitar kawasan itu, hampir setiap rumah adalah sebuah rumah khas - sebuah rumah persendirian di mana bilik-bilik boleh disewa. Kebanyakan mereka kini boleh didapati di Airbnb, yang mula beroperasi di Cuba pada bulan April 2015 dan kini mempunyai lebih daripada 4, 000 penyenaraian di negara ini.

Pendedahan sepenuhnya, saya melawat Viñales untuk penginapan semalaman (terlalu pendek) sebagai sebahagian daripada perjalanan akhbar ke Cuba dengan Airbnb. Untuk $ 46 malam, saya tinggal di sebuah rumah yang menawan, dilengkapi dengan teres atas bumbung yang luas, kerusi goyang putih dan baling-baling dari mana seseorang dapat menonton matahari terbenam di atas lembah.

Bas meletupkan para pelancong Amerika di Viñales, yang sebahagian besarnya berada di sana hanya untuk hari itu, terjebak dengan lawatan ladang tembakau wangi dan menunggang kuda melalui medan berwarna karat.

Daun tembakau yang kering dan kering menggantung seperti langsir di pondok kayu yang kami lawati semasa lawatan ladang tembakau, cahaya berseri melalui retakannya. Seorang koboi Kuba yang lama, jari-jarinya yang kekal dicetak dengan abu, melancarkan sebilangan cerut dan menyeru kami untuk merokok, mengingatkan kami untuk menggulung seperti yang kami hancur dan tidak pernah menyedut terlalu mendalam.

Kami makan tengahari di Casa de Confianza, restoran ladang ke meja di Finca Paraiso Agroecologica, penuh dengan baris dan barisan sayuran dengan pemandangan lembah yang menarik. Ia benar-benar penuh dengan orang asing tetapi ia juga merupakan hidangan terbaik yang kami ada dalam perjalanan lima hari kami ke Cuba. Pelayan membawakan barisan hidangan yang lazat seperti ayam, daging babi, sayur-sayuran, dan kacang, yang disajikan dalam hidangan pinggan yang kelihatan seperti pantry nenek.

Minuman tandatangan adalah Piña Colada ubat yang dibuat dengan peppermint, basil, sereh, kayu manis, santan dan anise. Daripada mencampurkan alkohol, restoran meletakkan botol rum di meja untuk kami menambah minuman seperti yang kami mahu. Rasanya sangat berbeza dari ramuan manis yang saya terbiasa dengan minuman ringan, tajam, yang terasa sihat kerana ia kaya. Seminggu kemudian, saya masih dapat merasakan benih.

Pada waktu petang, kami makan di sebuah restoran yang terbuka dan terbuka yang terasa seperti teras rumah seseorang, ruang yang terdiri daripada dua meja panjang yang ditutupi dengan kain vinil murah, bumbung yang dipegang oleh beberapa balok kayu ramshackle. Rasanya seperti lima dari kita boleh tinggal di sana selama-lamanya, kerana tidak ada tempahan untuk menghormati, tiada tempat untuk sampai ke, tidak ada janji untuk disimpan. Kami minum rum terus ke dalam malam ketika sekumpulan pemuzik menyanyikan kami dengan lagu-lagu cinta.

Kemudian, kami tersandung di sepanjang jalan tanah, tidak mengetahui di mana kami pergi betul-betul, tetapi mengetahui semua jalan menuju ke rumah. Kami berpeluang dengan jenis ketenangan yang hanya dapat anda temui di kawasan luar bandar, jenis yang berasal dari udara malam yang sejuk, dan langit berbintang yang mendalam, dan keheningan yang mantap.

Di dalam kegelapan, hanya ada satu cahaya yang menyala: sebuah restoran yang baru saja dipindahkan dari New York City-bar yang dipenuhi dengan botol anggur mewah, nama yang berkilauan di neon hitam dan putih. Ia kelihatan sangat pelik di sana, di sebuah bandar di mana semua orang telah lama tidur, kecuali untuk ayam jantan yang masih mendekat.

Siapkan Sekarang: "Berpotensi Bencana" Badai Irma ditingkatkan ke Kategori 5

Siapkan Sekarang: "Berpotensi Bencana" Badai Irma ditingkatkan ke Kategori 5

Bar Beer Craft Tiny ini Membawa 'Cozy' ke Tahap Baru Seluruh

Bar Beer Craft Tiny ini Membawa 'Cozy' ke Tahap Baru Seluruh

Akaun Instagram Manusia Manusia yang Adat Ini Adalah Kandungan Terbaik Anda Akan Lihat Hari Ini

Akaun Instagram Manusia Manusia yang Adat Ini Adalah Kandungan Terbaik Anda Akan Lihat Hari Ini