https://eurek-art.com
Slider Image

Kesan Fakta Mengenai Kaca Bertiup

2021

Gelas ditiup digunakan untuk mencipta seni dan barangan rumah.

Kaca bertiup adalah seni kuno yang dicipta ribuan tahun yang lalu yang masih dalam praktiknya hari ini. Meniup kaca tidak boleh dilakukan oleh mesin dan mesti dilakukan oleh tukang masak yang mahir. Walaupun pengeluar kaca botol kaca dan produk kaca lain menggunakan resipi yang sama untuk bahan kaca, mereka sering menggunakan mesin dan acuan untuk membentuk kaca dan bukannya meniup kaca dengan tangan. Tahap kemahiran dan ketukangan yang masuk ke kaca bertiup menjadikannya proses yang lebih mahal dan memakan masa.

Sejarah

Seni kaca bertiup berasal dari Timur Tengah kira-kira 2000 tahun yang lalu, menurut buku Glass. Kaca bertiup dicipta apabila pembuat kaca Timur Tengah mencipta paip logam yang digunakan untuk membentuk kaca. Teknik ini mencipta kaca yang jelas dan jelas yang kita ada hari ini. Sehingga itu, kaca dibuat terutamanya oleh bahan-bahan kaca pengisaran dan pemutus yang mencipta kaca seperti kaca tembikar opaque. Rom mengguna pakai teknik pembuatan kaca dan menggunakannya dalam empayar yang luas. Seni membuat kaca datang ke Dunia Baru ketika Kapten John Smith membawa gelas kaca dari Eropa untuk membuat kaca di koloni Jamestown.

Teknik

Alat dan teknik meniup kaca yang digunakan hari ini adalah yang sama digunakan ribuan tahun yang lalu. Pembuat kaca dikenali sebagai pengambilan. Para penggalak menggunakan resipi yang dicipta oleh orang Mesir kuno untuk menghasilkan bahan kaca, menurut Cornell Centre for Materials Research. Resipi ini termasuk kapur, pasir dan soda abu. Bahan-bahan dicampur bersama dan dipanaskan sehingga mereka mencairkan. Gaffer itu kemudian memasangkan ujung tiub logam, yang dikenali sebagai blowpipe, ke dalam kaca cair panas dan memutarnya sehingga kaca dikumpulkan pada akhirnya. Gaffer meniup ke dalam tiub dan mencipta gelembung kaca. Gelembung dibentuk menjadi pasu, arca atau mangkuk dan dibenarkan untuk menyejukkan dan menguatkan.

Kegunaan

Selain mangkuk dan bekas air, orang-orang Rom juga menggunakan teknik meniup kaca mereka untuk membuat tingkap kaca dengan memotong dan meratakan sekeping kaca yang panjang. Sisa-sisa tingkap kaca telah ditemui di bandar Roman Pompeii kuno, menurut buku Glass. Tingkap kaca Rom akhirnya memberi inspirasi kepada orang Eropah untuk menggunakan teknik meniup kaca untuk membuat tingkap kaca berwarna terang di gereja-gereja, katedral dan kastil semasa zaman Renaisans. Disebabkan perbelanjaan, kemahiran dan masa yang terlibat dalam membuat kaca tangan, kaca terbuat dari kaca tangan yang digunakan hari ini digunakan dalam lampu mahal, candelier, perhiasan kaca, pasu dan seni.

Monopoli

Gelas Murano dari Venice adalah salah satu jenis kaca yang paling terkenal. Pembuat kaca di Venice memegang monopoli pada perdagangan kaca yang ditiup selama berabad-abad kerana teknik-teknik meniup kaca rahsia seperti mengepak kaca dengan helai emas, membuat batu permata tiruan dari kaca dan membuat kaca kristal. Pada tahun 1286, anjing Venice menggerakkan industri pembuat kaca di bandar itu ke pulau Murano untuk melindungi teknik rahsia kaca Venetian rahsia, menurut buku One Hundred Greatest Scientific Inventions Of All Time. Akhirnya negara-negara lain mengembangkan teknik kaca yang lebih baru yang mengakhiri monopoli Murano.

Potato Gratin

Potato Gratin

Carol Burnett To Star dalam Siri Komedi ABC Baru

Carol Burnett To Star dalam Siri Komedi ABC Baru

Cara Membuat Curtains Daripada Lembaran Dipasang

Cara Membuat Curtains Daripada Lembaran Dipasang